Helpcenter
Verkooporder invoer + klant aanmaken
D.m.v. deze instructie video en de uitgeschreven stappen hieronder, leggen wij u uit hoe u een verkooporder incl klant kunt aanmaken.
- Open het menu en ga naar Verkoop en klik vervolgens op Verkoop.
- U kunt hier een bestaande order zoeken met het linker veld. Dit doet u door op verkoopordernummer te zoeken. Weet u deze niet? Druk dan op F3 of op het vergrootglas en zoek op bijv. achternaam.
- Nu gaan wij een nieuwe order aanmaken door op de blauwe knop te drukken.
- Zorg dat u altijd van links naar rechts werkt en begin met het toevoegen van de relatie/klant aan de order.
- U kunt met het vergrootglas een bestaande klant opzoeken en koppelen aan deze lege order. Bestaan de klant nog niet? Klik dan op het blauwe plusje.
- Vervolgens kunt u iONE een nummer laten gereren door op het plusje of de tab toets te klikken. Of u kunt zelf een nummer ingeven en op de tab toets drukken.
- U kiest of het een particulier of bedrijf betreft.
- Vervolgens kunt u de Achternaam, Voornaam en titulatuur invullen.
- In het middelste blok kunt u de contactopties toevoegen. In dit voorbeeld allereerst een e-mail adres waarna u op de blauwe ok knop drukt.
- Wenst u nog een contactoptie zoals een of meerdere telefoonnummers toe te voegen, dan klikt u op de blauwe knop contactoptie aanmaken.
- Vervolgens kunt u kiezen wat voor contactoptie dit is, bijvoorbeeld telefoonnummer of mobiel nummer of website. Deze kunt u vullen en ook weer opslaan met de blauwe ok knop.
- Hierna maakt u een adres aan door o de blauwe knop te klikken ‘nieuw adres aanmaken’.
- Vul de adresgegevens in in de daarvoor bestemde velden.
- Bij adressoort kunt u afwijken van het standaard adres (bezoekadres) wanneer er bijvoorbeeld een afwijkend factuuradres is. Vervolgens slaat u dit op met het vinkje rechts.
- Daarna slaat u de relatie op door op de diskette te klikken. Wanneer u daarna op het kruisje klikt, komt u terug in de verkooporder en ziet u dat de zojuist aangemaakte relatie is gekoppeld.
- In de tweede kolom staan de transactiegegevens vastgelegd. Hier kunt u de verkoper nog instellen, mocht u met een algemene user zijn ingelogd.
- Verder kunt u hier ook een referentie invullen, bijv van de klant.
- In de derde kolom staan de levergegevens opgeslagen. Hier kunt u de verwachtte leverdatum opgeven die u naar de klant wenst te communiceren. Door op het woordje leverdatum te klikken, opent de kalender en kunt u de dag kiezen.
- U laat het vinkje voor definitief uit, tot de leverdatum definitief is afgesproken met de klant.
- Verder kiest u nog de bezorgmethode door op het woord bezorgen te klikken.
- Nu kunt u artikelen toevoegen aan de verkooporder via het artikelnummer veld links onderin. U typt hier de naam van het artikel en vervolgens op F3 of op het vergrootglas in het veld.
- Via het zoekscherm ziet u vervolgens de zoekresultaten en kunt u het artikel toevoegen aan de order door hier dubbel op te klikken. U ziet het artikel dan onderin in uw winkelmandje staan.
- Vervolgens kunt u in het zoekscherm gewoon verder zoeken naar de rest van de artikelen en deze toevoegen aan het winkelmandje door er dubbel op te klikken. Heeft u alle artikelen gevonden? druk dan rechts op het vinkje.
- Indien u de pop up krijgt kunt u het aantal opgeven en de commissiecode, vervolgens zal het artikel toegevoegd worden aan de order.
- Om korting te geven op een specifieke regel, gaat u op de regel staan en ziet u rechts velden t.b.v. de korting. Door deze te vullen zal de korting alleen toegepast worden op de geselecteerde regel.
- Wenst u een totaalkorting te geven? Dan klikt u onderaan op totaal netto. U geeft hier het percentage korting in en dit zal berekend worden over de totaalprijs van de order.
- Vergeet niet om af en toe uw werk op te slaan door tussendoor op de diskette te klikken.
- Verder kunt u een gewenste aanbetaling registreren op de order. U klikt op het veld reeds aanbetaald en geeft het bedrag of percentage in wat u wenst te ontvangen als aanbetaling.
- Stel de klant betaalt direct in de winkel, dan kunt u via de blauwe knop de aanbetaling direct verwerken en opent iONE de kassamodule.
- Om de orderbevestiging te printen of naar de klant te mailen klikt u rechts op het knopje verwerken en kiest u voor orderbevestiging.
- In het volgende scherm kiest u voor printen of e-mailen. U selecteert vervolgens de printer en drukt op afdrukken.